over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

zaterdag, februari 26

teveel variabelen

.
Ik heb te maken met een keten met een heel stel variabelen :

componist>muzikant+opnamelocatie+opnametechneuten=CD>
>CDspeler>versterker>luidsprekers>kamer-akoestiek>mijn oren .

In woorden : de componist schrijft nootjes, muzikanten maken daar op een bepaalde plek muziek van die door de techniek opgenomen wordt en later op een CD gezet, (die ik daarna in mijn CDspeler duw) die muziek komt via mijn versterker naar mijn KEF's en komt daarna direct en ook indirect (via mijn muren, gordijnen en tapijt) in mijn oren terecht .

Vijfentwintig jaar geleden wist ik alles van draaitafels ('rumble') , pickupelementen en naalden ('ShureE, ShureG, de betaalbare AT66') , versterkers (mijn Sony AT-1010 leverde wel 30 watt sinus[!] en was de referentie in 'onze' Friese feestboerderij) , ik had verstand van luidsprekers en wist ook nog wat van muziek .

Toen vond iemand de CD uit, en afgezien van wat gezeur over zestienvoudige oversampling zijn we van veel gedram af ; een CD speler doet gewoon wat hij moet doen . (mijn Sonywisselaar wil sommige CD's niet spelen, voor die heb ik een oud 2e hands Philipsbeestje)

Vroeger was een versterker van 30 watt sinus een beul van een machine, in dat vroeger was een Alfa Romeo met 165 een snelle sportwagen. In het nu scheurt ieder Peugeo'tje 160. (en mag nog maar 120, dolle pret ....) ; een beetje (Sony)versterker kan nu alle speakers met gemak aan .

Aan een componist kan ik weinig doen, behalve wennen, maar dat is van later orde .


De keten is nu als volgt : componist>muzikant+opnamelocatie+opnametechneuten=CD>
CDspeler>versterker
>luidsprekers>kamer-akoestiek>mijn oren

Dat zijn nog vier, dus veel te veel variabelen, daar kom ik voorlopig niet goed uit .
Eerst mijn oren dan maar, die zitten wederzijds van mijn geheugen ...............

Dus heb ik maar gewoon twee weken muziek gedraaid en ben gaan luisteren .


Ooit een echte viool gehoord ? Of een Cello ? En : beviel het ? Vast niet .
Een viool in het echt krast en suist en een cello is meestal een dreundoos .

Dat weten we niet meer omdat veel opnames dat verdoezelen, lekker toch ?
.
Zoniet, dan verbergt uw speaker de werkelijkheid wel .

Mijn KEF's verborgen niets .

(en dat is wennen, geloof me)

ik heb deze twee weken naar strijkkwartetten geluisterd ; morgen de reden daarvoor ..............

grjoep

http://steinmeijer.net