over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

donderdag, maart 3

Maar eerst Heitor

.

Met Mozart ontdekte ik weer dat er echte muziek, gespeeld door echte mensen op echte strijkinstrumenten in mijn huiskamerzaaltje kon klinken. Dat lijkt een pompeuze stelleng, maar het zegt veel hoe oppervlakkig mijn muziekleven was geworden zonder dat ik het in de gaten had .

Genoeg Mozart, voor even .

Het onvolprezen Kruidvat (daarover later meer) had me voor elf euri achtennegentig een doosje CD's gestuurd met alle zeventien strijkkwartetten van Heitor Villa Lobos .
Heitor ? Ja, niks Hector, het was een Braziliaan .
Strijkkwartetten ? Ja, tussen 1915 en 1957 heeft Heitor kalmpjesaan een heel stel strijkkwartetten bij elkaar gepenseeld.
En ze zijn allemaal mooi. Natuurlijk is het 17e moderner dan het 1e, maar eigenlijk zijn ze allemaal interessant, niet opzienbarend, maar spannend genoeg om je aandacht vast te houden, en dat komt ook omdat ze veel directer zijn opgenomen dan mijn Mozarts en dus beter voor mijn concertzaaltje .

Voorlopig is het hier : eerst een 'Heitor', en dan een andere CD .

Ik heb ook een lijstje muziek-die-ik-nog-niet-aandurf.
Hier ligt een CD van Slagerij van Kampen . En de muziek voor twee piano's, celesta en slagwerk van Bartok. Misschien niet eens omdat het zulke mooie muziek is, maar het zijn klanken die aan je botten knagen, dat wil ik wedden .....


grjoep

http://steinmeijer.net