over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

dinsdag, maart 8

Stalin

.

Even ruzie maken .....

Er zijn een paar bekende componisten die naar mijn idee een hoop geschreven hebben, maar wel steeds hetzelfde .

Mahler schreef negen mooie symfoniën lang "Ach, Alma, houdt je benen toch bij elkaar".
Zijn vrouw dook namelijk openlijk met 'tout' Wenen de koffer in .

Kurt Weil en zijn kompaan Eisler schreven aan een stuk door dezelfde Oosteuropese Joodse deuntjes, tegenwoordig heet dat 'Kletzmer'-muziek' .
Niemand die daar wat van durft te zeggen .

De derde in het rijtje is Sjostakowitz .
Die schrijft echter niet steeds hetzelfde, maar heeft het steeds maar over hetzelfde : de angst van het volk voor Stalin .
En dat is elke keer weer zo gruwelijk duidelijk dat ik er koud van wordt.
Elke keer weer .
Zo ellendig duidelijk dat ik er bijna misselijk van wordt .
Elke keer weer .

Gisteren kwam ik een van zijn strijkkwartetten tegen, op een cassetebandje .

grjoep

http://steinmeijer.net