over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

vrijdag, maart 11

O ja, Radio

.

Met al die technisch probleemloze CD's zou ik het bijna vergeten, maar er is ook nog Radio 4 .
Niet de radio als achtergrondgemurmel om de - gelukkig weinige - geluiden uit mijn buurt weg te filteren, maar Radio 4 als concertzender .
Als je (zoals ik) geen zin hebt om overdag je bezigheden in te richten naar de VaraGids mis je soms veel moois .

Zoals gisteren .

Bij uitzondering zat ik al om drie uur in mijn concertzaaltje, en hoorde een 'live' concert uit de WhitmoreHall in Londen, het Juillard String Quartet met Haydn 78/5 en Beethoven 59/2 .

Het bijzondere : de opname was zo direct was dat je alles kon horen : gekras, een strijkstok die eventjes uitglijdt, een inzet die niet volmaakt is, zelfs het omslaan van de muziekbladen klonk alsof je er echt bij zat, of liever : zij bij mij .

En zo moet het ook zijn, een strijkkwartet (in mijn 'menselijke maat') past prachtig in je grote huiskamer en ze moeten daar dan ook echt zitten, niet gefilterd door een technicus, die er alle foutjes uithaalt, maar met alle menselijke kanten, voor mijn part halen ze hun neus op .....

Muziek wordt door mensen gemaakt en dat mag je weten ook, vindt ik .

(daar zal ik ooit nog op terug moeten komen, een heel Orkest past niet in mijn (en uw) huiskamer .....)

grjoep

http://steinmeijer.net