over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

maandag, april 4

Cor Bakker

.

In de vroege barok speelde men meestal in kleine orkestjes en was de behoefte aan een dirigent minimaal. De primarius knikte en men begon min-of-meer tegelijk te spelen .
Toen de orkesten iets groter werden kreeg men behoefte aan iemand die het zaakje regelde en het tempo aangaf .
Dat werd de vent achter het klavecimbel, dat pingelding kon iedereen namelijk horen, en die had, in tegenstelling tot een violist, soms een hand vrij .

(nog veel later, zo vanaf Beethoven’s tijd, werden de orkesten zo groot en was de muziek zo complex dat er een aparte kerel voor de musici stond met een stokje om te regelen wie wat deed en wanneer, eerst de componist, later : De Dirigent)

De vent achter het pingelding heet “Maestro al Cembalo” .

Op de tullevisie kunt u er bijna iedere dag, en zeker op vrijdag, eentje zien .

Niemand die het in de gaten heeft, maar Paul de Leeuw is geen goede zanger, hij zou helemaal nergens zijn zonder Cor Bakker .

Dat was al zo bij de Carré shows, waar hij als side-kick (sorry) diende voor meneer de Leeuw, en dat is nu weer zo .

De Vara heeft hem op zaterdag een redelijk orkest (met zelfs koper) gegeven, en Cor Bakker regeert het hele programma met zijn vleugel en met een knikje .
Hij steunt en corrigeert de Leeuw, stuurt het publiek en hun geklap door ze het tempo op te leggen en kan dat alles omdat hij moeiteloos alle, maar dan ook alle muziek beheerst die er bedacht is .


Dus kan hij er mee spelen, accentueren, naar climaxen toewerken, iedereen wakker schudden en heeft daarmee heel PaPaul in handen .

Cor Bakker is een briljante echte onvervalste hedendaagse Maestro al Cembalo.


(en hij zou wat meer erkenning mogen hebben)

grjoep

http://steinmeijer.net