over Mozart en zo ....

Dit is een weblog over muziek en omstreken .
Er is een tweede weblog, over bootjes en water : Een oude man in een knus huis
En een derde, over ergernissen : ... weer zo wat ...

Mijn foto
Naam:
Locatie: amsterdam, Netherlands

donderdag, april 7

Liefde, en niet zeuren ....

.

In het tweede deel van Bach's vioolconcert in E zit een flinke stuk waarin de solist het orkest begeleidt. Dat hoor je niet zo vaak .

Die vioolconcerten klinken überhaupt niet vaak, ik weet niet waarom .
Misschien omdat je van Bach niet verwacht dat hij zoiets rijks schrijft voor een instrument .
Bach is toch "... van al die cantates en koren ?... " .
Het zijn prachtige concerten, de solist mag meespelen met de tutti en is dan een soort 'Maestro al Violino', ook al hoor je soms een klavecimbeltje, nog somser een luit .

Het zal Bach worst wezen, denk ik dan .

Het maakt ook weinig uit of er zeven barokstrijkers en een cello meedoen, of dat Krebber en Olof het hele Concertgebouworkest aanvoeren .

Deze muziek hoeft alleen met Liefde gespeeld worden.

En verder niet zeuren ....

(ik heb het Dubbelconcert met Krebbers en Olof ; de heren speelden totaal verschillend op hun viool. Daar heb ik uit geleerd dat de partijen afwisselend door de beide solisten worden gespeeld, de een begeleidt de ander etc.)

grjoep

http://steinmeijer.net